In mijn werk zie ik veel bedrijven worstelen met de vraag of ze nou wel of niet moeten bloggen. De belangrijkste vraag daarbij is en blijft: wat levert het mij op? Een terechte vraag. Ik blog inmiddels een aantal jaren op eigen titel. Mijn ervaringen over de ROI? Zeer positief. Laatst kreeg ik zelfs een belletje uit Friesland om een lezing te houden over ons werk. Ik leg je graag uit hoe jij dat ook voor elkaar kunt krijgen.
Bloggen kost toch vooral veel tijd? Wie is er nou geïnteresseerd in mijn verhaal? Door te bloggen maak je een schietschijf van jezelf en je bedrijf. Allemaal redenen die ik al eens gehoord heb om vooral níet te bloggen. Redenen om het wel te doen zijn er in ieder geval veel meer. Ik som ze graag voor je op.
Blogs zijn een perfect platform om inhoudelijke kennis te delen. Je bent niet afhankelijk van externe auteurs van bijvoorbeeld vakbladen of kranten. Jij kan jouw verhaal helemaal en op jouw manier vertellen.
Google houdt van blogs. Ze zorgen er namelijk voor dat je website regelmatig vernieuwt. Daarom indexeert Google jouw site beter en verschijnt jouw bedrijf hoger in de resultaten dan je niet-bloggende concurrent. Daarnaast vertel je over het algemeen ook elke keer een inhoudelijk verhaal. Hierdoor komt jouw bedrijf niet alleen hoger in Google, maar word je ook gevonden op de onderwerpen waar je over schrijft. Bloggen maakt je dus expert in jouw expertisegebied. Veel blogconcurrentie op jouw expertisegebied? Ga dan niet stil zitten en hopen dat de storm van het bloggen overwaait, maar ga dubbel zo hard aan de slag om inhoudelijk sterke blogs te schrijven. Verleid de zoeker op Google om jouw blogs te lezen en contact met jou op te nemen.
Het schrijven van een blog kost inderdaad tijd. Maar die tijd investeer ik graag. Ik vraag aan nieuwe klanten altijd hoe ze ons gevonden hebben en wat voor hen de trigger was om contact op te nemen. Steeds vaker wordt verwezen naar de blogs van mij en mijn collega’s. Dat boemerang-effect is voor mij voldoende motivatie om ermee door te gaan.
Het bedenken van onderwerpen lijkt een lastige klus. Maak het vooral niet te moeilijk voor jezelf. Wat valt je op in de maatschappij, welke vragen over je werk krijg je uit je omgeving of aan welk project werk je op dit moment en waarom geniet je daarvan? Zomaar een aantal onderwerpen waarmee je heel veel kanten op kunt gaan. Eerder schreef ik al een blog over hoe je zeventig creatieve ideeën per week kunt verzinnen. Dat kan je ook gebruiken bij het bedenken van een onderwerp voor je volgende blog.
Dat is er niet. Begin gewoon. Kijk wat werkt voor jou en leg de lat voor jezelf niet te hoog. Wil je wel bloggen, maar kom je er zelf nog niet uit? Neem eens contact met me op.