Toen mijn broer en ik allebei nog bij mijn ouders woonden, vroegen mensen wel eens of ik ‘goed met mijn broer kon’. Mijn antwoord was vaak ‘we kunnen niet met en niet zonder elkaar’. Tegenwoordig gaat dat beter dus ik hoor mezelf dat niet zo vaak meer zeggen. Het grappige is dat collega Rien mij vroeg om iets te schrijven over ‘inzicht in resultaat’, oftewel de mediamonitoring die wij voor diverse klanten doen. De eerste zin die ik tikte, was: We kunnen niet met en niet zonder elkaar. Heel eerlijk, het is geen uitdagend werk, maar zo belangrijk! Monitoring zorgt namelijk voor inzicht en hierdoor heb je de volgende mogelijkheden:
Als je weet dat er positief over je gepraat wordt, weet je dat je op de goede weg zit. Is het sentiment neutraal of zelfs negatief? Dan kun je gaan bijsturen! Zo kun je echt de dialoog aangaan met (zakelijke) relaties.
Monitoren op thema’s en concurrenten die voor jou van belang zijn, helpt je om te vergelijken: hoe doet jouw merk het op de markt? Wordt er meer of positiever over jou of de concurrent gepraat? Wat zegt dit over jou en welke doelen kun je hieraan koppelen?
Of de media nu wel of niet over je schrijven, beide scenario’s bieden belangrijke inzichten. Je komt erachter wat journalisten interessant vinden. Kortom, je komt erachter welke thema’s jouw energie of budget waard zijn en welke onderwerpen een andere strategie vragen.
Ben je benieuwd hoe jouw organisatie ‘scoort’ op deze punten?